Bekijk onze laatste aanbiedingen op onze actiepagina! Zie alle aanbiedingen

Als je nieuwsgierig bent hoe een Vaar-fietstocht er elke dag uitziet, dan geeft dit verslag je een duidelijk beeld. De auteur, Michael, reisde solo op de Sail & Bike tour. Dit is zijn verhaal:

Plan uw reis

Of bekijk onze Sail & Bike tours hier

Dag 1: Enkhuizen

De eerste dag is vooral voorbereiding. Met behulp van de informatie van Boat Bike Tours heb ik van tevoren uitgezocht waar ik het beste kan parkeren. Achter het station kan ik prima een paar dagen mijn auto laten staan en nog gratis ook. Eenmaal in Enkhuizen is het maar een kort loopje naar de haven, waar het schip gemakkelijk is te vinden.

Aan boord volgt er een korte kennismaking met de schipper. Ik kan me rustig installeren in de hut en leer de andere gasten kennen met een drankje op het dek. De schipper doet een kort woordje, stelt zichzelf en de bemanningsleden voor en vertelt over het doen en laten aan boord en wat ons tijdens onze reis te wachten staat. Aardige mensen allemaal. Geen verplichtingen, alleen maar vooruitkijken naar een mooie week.

De kok heeft voor ons een lekkere warme zalmmoot met biet en broccoli gemaakt en plakjes tomaat als voorgerecht. Gezond en lekker. En dan ook nog eens een toetje, ijs met koffie, als prettige verrassing. Tijdens het eten hoor ik het water zachtjes klotsen tegen het schip, en door het ronde raam zie ik de zon langzaam ondergaan. Stilte voor de storm, maar zonder spanning, eerder een sereen begin van de week. Alles staat klaar. En de bedden liggen super comfortabel.

Dag 2: Enkhuizen – Medemblik

Na een lekker ontbijtje en een korte voorbereiding in de hut, pak ik mijn fietstas en stap ik op mijn elektrische fiets om mijn eerste fietstocht van de week te beginnen. Ik merk op dat mijn fietstas een fietsreparatiedoosje bevat, maar geen fietspompje, dus vertel ik dit snel aan de matroos en hij pakte er snel een voor me. De matroos komt uit Duitsland, maar spreekt vlekkeloos Nederlands en is heel aardig. Samen met de schipper tilt hij de fietsen van het dek naar de kant. De elektrische fiets is geheel opgeladen.

Ik ben uitgenodigd door twee medegasten om mee te fietsen naar Medemblik, dus ik fiets door de binnenstad van het mooie Enkhuizen, langs het Zuiderzeemuseum en Sprookjes Wonderland, naar het punt waar ze op me wachten. Vanaf daar fietsen we de dijk op. We rijden langs weilanden en schapen, met prachtig uitzicht over de zee. Via een vuurtoren komen we uit in Andijk, waar we even stoppen voor een rustige lunch in de oase van theetuin Libelle. Ik bestel een lekkere tosti met een frisdrankje.

Onderweg naar Medemblik stoppen we langs de weg voor wat foto’s, maar het duurt niet lang voordat we de havenstad bereiken. Aan de overkant van Kasteel Radboud zien we ons schip de Mare fan Fryslân liggen, naast zijn zusterschip het Wapen fan Fryslân. Met een kleine omweg door de stad bereiken we het schip en stappen aan boord. Daar begint onze reis over het IJsselmeer richting Texel.

In het kielzog van het Wapen fan Fryslân varen we de rest van de dag over het water. Er komt een koele wind vanuit zee, maar er is een warme zon, waar we gelukkig gebruik van kunnen maken als we bij Den Oever voor de sluis wachten. Dat duurt namelijk even langer door een storing. Uiteindelijk wordt ons wachten beloond en krijgen we toegang tot de Waddenzee.

Onderweg kijken we uit over een grote zandbank vol vogels en in de verte zien we zeehonden languit op het zand liggen. Tijdens de reis wordt ons uitgelegd hoe het zeilen werkt en wat de namen voor elk zeil zijn. We mogen ook meehelpen met het optuigen van de touwen en zeilen. Met de wind in de zeilen voel ik me toch echt even een avonturier.
Terwijl ons avondeten wordt geserveerd in het restaurant varen we de haven van Texel binnen. Het voorgerecht is een tomatensoepje en het hoofdgerecht is een lekker stukje vlees in zwarte bonensaus met een gepofte aardappel.

Terwijl we genieten van het eten, kijken we stiekem naar het teleurstellende optreden van het Nederlands elftal via een laptop van een medegast. De internetverbinding blijkt soms tegen te vallen, maar daar weet chef Stef wel raad op. Hij krijgt de voetbalwedstrijd voor ons op televisie, zodat we met zijn allen kunnen kijken in de lounge. Helaas valt het eindresultaat van de wedstrijd tegen, maar de gezelligheid is alom.

Uiteindelijk hebben we nog de optie om een wandeling te maken door de haven van Texel, maar ik kies voor een goed boek, een douche en een lekker bed.

Dag 3: Texel

Elke ochtend wordt om 8 uur ’s ochtends het ontbijt aangekondigd met een tik op een galmende bel. Het ontbijt bestaat bijna altijd uit een simpel, maar lekker, hard broodje met een keuze uit beleg, fruit en een sapje. Soms worden we verrast met een geklopt ei, een omelet of pannenkoekjes.

Alhoewel ik een enkele keer ontevreden was het over avondeten (het is jammer, maar begrijpelijk, dat de gasten geen keuze krijgen over het eten), heb ik niks te klagen over het ontbijt. Er is door de beperkte ruimte aan boord helaas geen keuzemenu, en ik ben geen makkelijke eter. Toch vind ik het altijd genoeg voor de dagelijkse aanvulling energie die nodig is voor de fietstochten.

Texel is fris in de ochtend, maar dat verandert uiteindelijk in prachtig strandweer en een mooie warme dag. Vanaf de haven is het een korte afstand naar het grootste dorp op het eiland, Den Burg. Door prachtige bossen en duinen fiets ik via het zuiden van het eiland naar Ecomare en De Koog. Daar trakteer ik mezelf op een lekkere lunch met uitzicht op zee.

Ik fiets individueel en geniet. Met de fietsapp en het fietsknooppuntensysteem vind ik mijn eigen weg over het eiland. Via een omweg door akkers en groene velden fiets ik uiteindelijk terug naar het schip, zodat ik ruim op tijd terug ben voor het avondeten.

Het fietsen werkt echt rustgevend, geestverruimend bijna, en met een goede tred en rustig tempo ben ik overal waar ik wil zijn – zonder parkeerproblemen. Texel is zo klein dat het fietsen ideaal is. En de elektrische fiets geeft me net dat extra duwtje in de rug om het fietsen gemakkelijker te maken. Zelfs op de langste stukken (of die ene heuvel) raak ik nooit echt buiten adem.

Dag 4: Texel – Terschelling

Het weer wordt helaas slechter. Het is bewolkt en regenachtig tijdens de reis van Texel naar Terschelling. Onderweg vertelt de matroos over de gevaarlijke stromingen in de Waddenzee en waar het te ondiep is om te varen. Dat wist ik allemaal nog niet, en vind ik heel interessant om te horen. Ik was voorbereid op zeeziekte, met pilletjes en een speciaal armbandje, maar ik heb uiteindelijk geen last. Gelukkig maar. Bij aankomst op Terschelling wordt er geen diner geserveerd, maar krijgen we de uitdaging om op het eiland een leuk restaurant te zoeken. Ik kies voor Brasserie Brandaris en ga voor een heerlijk stukje vlees. Met de paraplu in de hand maak ik een rustige avondwandeling door de haven met zijn pittoreske huisjes.

Dag 5: Terschelling roundtrip

Terschelling is winderig en nat, met soms een bui, maar dat houdt me niet tegen. Ik zoek met de fiets de bossen en duinen aan de westkust van het eiland op en kijk vanaf een uitkijkpunt uit over het dorp en het strand. Ik geniet van de prachtige natuur. Bij West aan Zee maak ik een strandwandeling, via de duinen loop ik terug. Verder van het water af zie ik overal kleine konijnen voor me wegspringen, naar hun holletjes in het zand. Dat is leuk om te zien. Zodra het harder begint te regenen, fiets ik snel terug naar West Terschelling . Daar lunch ik en duik ik op het plein van de Brandaris een paar winkels in, op zoek naar een goed boek en leuke souvenirs.

Langzaam aan verbetert het weer en klim ik op de fiets om nog even van de prachtige natuur te genieten. Daarna moet ik richting het schip en zeilen we terug naar het vasteland, naar Harlingen. Na het avondeten wandel ik heerlijk langs de grachten.

Dag 6: Harlingen – Franeker – Makkum

Het wordt weer warm en halverwege de dag kan ik mijn vest en jas in mijn fietstas proppen. Het is een groot verschil met de dag ervoor, zowel in temperatuur als in afstanden. Ik zet mijn beste beentje voor en daag mezelf uit om veel van Friesland te zien. Dus fiets ik van Harlingen naar Franeker, en van daaruit naar Wommels en Bolsward. In Friesland merk ik meteen het verschil tussen de korte afstanden van de Waddeneilanden en de lange pittige eindeloze fietspaden van het vasteland. Friesland is zo groen, plat en eindeloos.

Onderweg fiets ik langs boerderijen, dorpen en velden vol koeien, op en top Nederlands natuurlijk. En zo kom ik per ongeluk uit op het St. Odolphuspad, een pelgrimsroute door Zuidwest-Friesland met een lange interessante geschiedenis. Bij Makkum eet ik een lekker broodje in het centrum en verdwaal ik nog even als ik de aanlegplaats van het schip zoek, maar dat hoort er allemaal bij. Zo vind ik mezelf op plekken waar ik normaal nooit kom. Een mooi avontuur.

Dag 7: Makkum – Stavoren

Ik heb deze reis gebruikt om echt even tot rust te komen en te genieten van de natuur en het mooie uitzicht. Tijdens het lekkere avondeten aan boord wisselde ik iedere avond verhalen uit met de mede-gasten. Ook maakte ik vaak een praatje met het gezellige personeel. De laatste dag grijp ik de kans om even heerlijk bij te komen en te genieten van het mooie weer. Ik pak een boek, en ga zitten op een lange ligstoel op het dek.

De reis van Makkum naar Stavoren en van Stavoren naar Enkhuizen breng ik zo op zee door. Er is niemand die je verplicht om te fietsen. Iedereen geniet op zijn eigen manier van zijn vakantie. Ik kies voor een dagje heerlijk zonnen. Het is zelfs zo warm, dat ik mijn benen verbrand omdat ik deze ben vergeten in te smeren. Zo vertoef ik de laatste dag op het dek, naast de kapitein en zijn bemanning. Ik heb de hele week genoten.

Klaar om te gaan?

Wilt u uw fiets-vaarvakantie in Duitsland meteen plannen? Bel ons op 020 72 35 400 of mail naar [email protected] en we helpen u graag. Tip: schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van onze nieuwste reizen en mooie aanbiedingen!