Op deze pagina vindt u alle veelgestelde vragen (FAQ). Alle informatie die u nodig heeft om u voor te bereiden op uw reis, vindt u op de pagina Reisvoorbereidingen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar [email protected].

Corona virus

9
Heeft Boat Bike Tours in 2021 reizen uitgevoerd?

Jazeker! Hoewel jammer genoeg een paar maanden later dan normaal konden we op een zonnige zaterdag in juni onze eerste gasten aan boord verwelkomen en hen meenemen naar alle mooie bestemmingen op onze fietscruises. Boat Bike Tours was de eerste cruiseoperator die toestemming kreeg om zijn vaartochten te hervatten. We hadden maar een kort seizoen, maar er waren geen incidenten. Wij ontvingen veel enthousiaste reacties van onze tevreden reizigers die blij waren weer “op pad” te zijn!

Share
Hoe gaat dat: een fietscruise in tijden van Corona?

Reizen in de Covid-19 tijd kan anders zijn dan anders, maar Boat Bike Tours doet er alles aan om u een onvergetelijke reiservaring te bezorgen. In de korte videoclip hieronder laten we zien hoe we dat in 2020 en 2021 hebben gedaan. Als u hierover vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Share
Waarom is een vakantie per fiets en schip een veilige manier van reizen?

Op onze tochten is het schip een meevarend hotel voor een klein aantal passagiers. Uw accommodatie blijft gedurende de hele reis dezelfde, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over verschillende schoonmaaknormen in elke plaats. U zit de hele tocht in dezelfde groep en bent elke dag in de frisse lucht. Terwijl u onderweg bent, wordt het schip grondig schoongemaakt. De fietstochten voeren u door rustige, landelijke gebieden, waarbij grotere drukke plaatsen en steden zoveel mogelijk worden vermeden. Op die manier zorgen wij voor een veiliger aanpak van het reizen, waarbij meer nadruk wordt gelegd op hygiëne, verblijf in de open lucht en het vermijden van drukke plaatsen.

Share
Welke veiligheidsmaatregelen neemt Boat Bike Tours op haar schepen?

Gezondheid, veiligheid en welzijn staan voorop. Gedetailleerde informatie over het onderwerp “Veilig én comfortabel reizen in tijden van het coronavirus” vindt u op onze website bij de “Corona Virus Update” over onze reizen en schepen. Enkele kenmerken zijn:

  • Boat Bike Tours houdt zich altijd aan de veiligheids- en hygiënevoorschriften die op het moment van reizen door de autoriteiten van het land van bestemming worden uitgevaardigd.
  • Er is nog meer aandacht voor veiligheid en hygiëne aan boord: er wordt nog vaker gedesinfecteerd en schoongemaakt.
  • De openbare ruimten aan boord zijn zo ingericht dat voldoende afstand kan worden gehouden.
  • Bij de maaltijden aan boord kunnen we in bepaalde gevallen twee sessies plannen: aparte groepen die na elkaar eten. Op deze manier is er meer ruimte per persoon.
  • Wij raden onze gasten aan en stellen hen in staat om fietstochten zo individueel mogelijk, niet in grote groepen, te maken door gebruik te maken van onze gratis gedetailleerde fietskaarten, routebeschrijvingen en GPS smartphone app.
  • Op begeleide tochten fietst u met onze reisleiding in kleine groepen en met voldoende afstand tussen elke deelnemer.
  • Als u niet wilt dat de bemanning uw hut (dagelijks) binnenkomt om schoon te maken, kunt u dit melden (“Schoonmaak op verzoek”).
  • Boat Bike Tours raadt alle reizigers ten zeerste aan, voor hun eigen bescherming en de veiligheid van anderen, in 2022 alleen aan een reis deel te nemen met volledige Covid-19 vaccinatiebescherming.
  • Alle algemene aanbevelingen en voorzorgsmaatregelen zijn van toepassing: Blijf veilig, houd een bepaalde afstand (1,5 meter of 1 fietslengte) tot anderen waar en wanneer dat mogelijk is, schud geen handen en kus elkaar niet, nies/hoest in de elleboogholte en was regelmatig uw handen.
Share
Is het dragen van een mondkapje verplicht?

Dit hangt af van de situatie en van specifieke overheidsvoorschriften en -beleid. Op dit moment (8 november 2021) is het dragen van een mondkapje in Nederland bijvoorbeeld verplicht in alle overdekte openbare ruimten (zoals winkels, treinstations) en in het openbaar vervoer. In alle andere situaties waarin het niet mogelijk is om een veilige afstand tot anderen te bewaren, wordt het dragen van een mondkapje sterk aanbevolen. Anderzijds is de toegang tot restaurants, musea en soortgelijke binnenruimtes alleen toegestaan na een controle van uw Corona-toegangsbewijs (hetzij gevaccineerd, genezen of negatief getest) vóór binnenkomst. Deze regels kunnen verschillen in andere landen en kunnen ook in de loop van de tijd veranderen naarmate de Covid-19 gezondheidssituatie in een land verandert, zoals bijvoorbeeld het aantal nieuwe infecties of vaccinaties of uw individuele situatie of vaccinatiestatus. Wie zich in bepaalde situaties meer op zijn gemak voelt bij het dragen van een mondkapje, kan dat gerust doen.

Share
Wat als ik mijn reis vanwege Corona naar een latere datum wil verplaatsen of wil annuleren?

Indien u uw voor 2022 geboekte reis, die zoals gepland zal plaatsvinden, zelf wilt annuleren of uitstellen zullen de gebruikelijke annuleringskosten van toepassing zijn.

Uitsluitend indien officiële reisverboden of een quarantaineplicht binnen de laatste 14 dagen voor begin van uw reis het niet toelaten of onmogelijk maken om op de geboekte data te reizen, kunt u hierover contact met ons opnemen: samen met u zullen wij dan een passende oplossing zoeken.

Share
Dekt mijn reisannuleringsverzekering mijn eigen annulering als gevolg van de dreiging van het Coronavirus?

Nee, waarschijnlijk niet. De meeste verzekeringen dekken – met een doktersverklaring – alleen de annuleringskosten als de reiziger ziek wordt of gewond raakt en niet kan reizen of de reis niet kan voortzetten. Sommige annuleringsverzekeringen dekken ook annulering wegens verlies van werk. Voor meer details verwijzen wij u naar uw specifieke verzekeringspolis van uw annuleringsverzekering en de bijbehorende bepalingen en voorwaarden.

Share
Wat gebeurt er als een passagier tijdens de reis ziek wordt?

Iedereen die gezondheidsproblemen of symptomen heeft die op het Covid-19 coronavirus kunnen wijzen, wordt onmiddellijk naar een testcentrum gebracht en wacht daarna in isolatie op de uitslag van de test. Ook de gezondheidsdiensten van de overheid (in Nederland: GGD of RIVM) worden onmiddellijk ingeschakeld. Afhankelijk van het resultaat van de test, kan de reis wel of niet worden voortgezet. Meer gedetailleerde uitleg over dit onderwerp vindt u op onze speciale webpagina “Veilig én comfortabel reizen in tijden van het coronavirus“. In geval van andere ziekten zal zo nodig contact worden opgenomen met een arts of ziekenhuis.

Share
Wat verwacht Boat Bike Tours van haar gasten?
  • Het is de eigen verantwoordelijkheid van elke reiziger om zich er tijdig van te vergewissen dat haar/zijn persoonlijke situatie (op het moment van reizen) in overeenstemming is met de voorschriften van de bevoegde autoriteiten van het land van reis (bijv. inentingen, tests, enz.).
  • Boat Bike Tours verwacht van u dat u verantwoordelijk handelt en kort voor het inchecken controleert of u gezond genoeg bent om te reizen. Als u binnen 48 uur voor inscheping symptomen ontwikkelt die zouden kunnen wijzen op een Covid-19-infectie, mag u niet aan boord en zullen wij u vragen uw reis uit te stellen. Neem in dit geval contact op met Boat Bike Tours om te overleggen of en hoe we uw boeking kunnen verschuiven naar een latere datum.
  • Voordat u incheckt, vragen wij u een korte gezondheidsvragenlijst in te vullen en deze bij de check-in te overhandigen. Bij twijfel over uw gezondheid kan de bemanning u vragen zich te laten onderzoeken of testen, of zelfs besluiten u niet aan boord te laten komen. Neem in dit geval contact op met Boat Bike Tours om te overleggen of en hoe we uw boeking kunnen verschuiven naar een latere datum.
  • Wij verwachten dat u de huisregels van uw schip respecteert. Helaas is het coronavirus nog niet uit ons dagelijks leven verdwenen en moeten wij samenwerken om iedereen gezond te houden. De huisregels hebben voornamelijk betrekking op persoonlijke hygiëne en enkele gedragsregels aan boord. De bemanning aan boord en de reisleider zullen u graag uitleg geven en eventuele vragen beantwoorden. De huisregels kunnen tijdens het seizoen worden aangepast, afhankelijk van het schip en de ontwikkelingen op de bestemming / in het reisgebied.
Share

Fietsen

2
Moet ik een fietshelm dragen?

In Spanje, Turkije en Kroatië zijn alle fietsers wettelijk verplicht een helm te dragen. In Italië zijn kinderen tot en met 16 jaar wettelijk verplicht een helm te dragen, in Oostenrijk kinderen tot en met 12 jaar, in Slowakije kinderen tot en met 14 jaar en iedereen die buiten woonwijken fietst. In Frankrijk zijn volwassen fietsers niet verplicht een fietshelm te dragen, maar kinderen tot 12 jaar wel.

In alle andere landen wordt het dragen van een helm aanbevolen, maar is dit niet verplicht. Als u een helm wilt dragen, raden wij u aan om uw eigen helm te kopen en mee te nemen. Op onze Premium reizen is een helm inbegrepen in de prijs en beschikbaar op aanvraag. Op de meeste andere reizen kunt u een helm huren.

Share
Kan ik mijn eigen fiets meenemen?

Op de meeste schepen kunt u uw eigen fiets meenemen, maar vraag vooraf bij ons op kantoor of er voldoende ruimte is aan boord van het schip waarmee u reist.

Let op: de reisleider, de bemanning, de eigenaar van het schip en Boat Bike Tours zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor schade aan, verlies of diefstal van uw fiets.

Share

Op de fiets

5
Hoe fit moet ik zijn om mee te kunnen fietsen?

Nou ja… Het maakt je vakantie een stuk aangenamer. Dagelijkse fietstochten van zo’n 40-60 kilometer, dat betekent ongeveer 5 uur per dag op het zadel zitten met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur. Dit vraagt om een zekere basisconditie.

Share
Rijdt er een volgwagen mee?

Nee, er is geen zogenaamde bezemwagen mee onderweg.

Share
Kan ik mijn eigen pedalen meenemen?

Zolang ze vastzitten aan de fiets die u meeneemt, is het oké. Maar om uw eigen pedalen mee te nemen om ze aan een huurfiets te bevestigen, moeten we u teleurstellen. Dat kan niet.

Share
Kan ik weer aan boord van het schip voor het einde van een fietstocht?

Bij sommige tochten en op sommige locaties is het mogelijk om weer aan boord te komen voordat de eigenlijke fietstocht voorbij is. Maar niet overal. Dit komt omdat de meeste van onze schepen voldoende ruimte, diepte en een kade nodig hebben om het schip aan te leggen zodat u weer aan boord kunt komen.

Share
Hoe lang zijn de dagelijkse fietstochten?

De lengte kan variëren tussen 30 en 60 kilometer per dag. De exacte afstanden kunt u vinden bij het dag tot dagprogramma bij de reis op de website. Als we de lengte in tijd uitdrukken, dan kunnen kunnen we aangeven dat – afhankelijk van uw gemiddelde snelheid (van minimaal 15 kilometer per uur, wat de gemiddelde snelheid is die onze reisleiders tijdens de begeleide tochten rijden) en het aantal pauzes onderweg – de tijd die u op een fietsdag doorbrengt, varieert van 5 tot 7 uur.

Share

Begeleiding

1
Welke talen spreken de reisleiders?

De reisleiders spreken Nederlands, Engels en Duits. Sommige van hen spreken ook Frans of Italiaans. Ze doen hun instructies meestal alleen in het Engels en Duits. Als er veel Nederlandstaligen mee zijn, ook in het Nederlands. Uiteraard kunt u bij vragen altijd terecht.

Share

Het leven aan boord

9
Wat gebeurt er als een passagier tijdens de reis ziek wordt?

Iedereen die gezondheidsproblemen of symptomen heeft die op het Covid-19 coronavirus kunnen wijzen, wordt onmiddellijk naar een testcentrum gebracht en wacht daarna in isolatie op de uitslag van de test. Ook de gezondheidsdiensten van de overheid (in Nederland: GGD of RIVM) worden onmiddellijk ingeschakeld. Afhankelijk van het resultaat van de test, kan de reis wel of niet worden voortgezet. Meer gedetailleerde uitleg over dit onderwerp vindt u op onze speciale webpagina “Veilig én comfortabel reizen in tijden van het coronavirus“. In geval van andere ziekten zal zo nodig contact worden opgenomen met een arts of ziekenhuis.

Share
Hoe groot is de groep aan boord?

Dit hangt af van het schip waarop u reist. De meeste kleinere schepen (met een maximale capaciteit van 20) zijn meestal volledig bezet. De grotere schepen (met een maximale capaciteit van ca. 100) zullen voor ongeveer 80-90% gevuld zijn op de meeste reizen.

Share
Hoe zien de hutten eruit?

We hebben een groot spectrum aan huttypen; variërend van benedendekse tweeling tot bovendekse superieure suites. Op de scheepspagina’s kunt u meer lezen over alle faciliteiten in de hutten en de verschillende hutsoorten.

Share
Is er Wi-Fi aan boord van de schepen?

Ja. Op al onze schepen is er Wi-Fi.

Share
Kan ik aan boord mijn kleding laten wassen?

Nee. Er is geen wasserij aan boord van de schepen.

Share
Zijn er föhns beschikbaar?

Op sommige schepen behoort een föhn tot de standaard inventaris in uw hut. Op andere schepen kunt u bij de receptie of bij een van de bemanningsleden om een föhn vragen.

Share
Is roken aan boord toegestaan?

Roken in uw hut, in de openbare ruimtes – zoals het restaurant, de bar en de lounge – is niet toegestaan. Op de meeste schepen kunt u aan dek roken in de daarvoor bestemde rookruimtes. Op enkele schepen is roken op het hele schip verboden.

Share
Mag ik een huisdier meenemen?

Nee. Huisdieren zijn niet toegestaan aan boord. Hoewel sommige kapiteins een hond aan boord hebben, zijn deze honden gewend aan boord van een schip en komen ze niet in de openbare ruimtes of in de hutten. Ze blijven in en rond het privégedeelte van de kapitein.

Share
Kan ik zeeziek worden aan boord van een schip?

Dit komt gelukkig bijna niet voor. De schepen zijn erg zwaar en het water waarop ze varen is echt rustig. De zeilschepen kunnen soms een beetje hellen, maar niet zozeer dat dit problemen oplevert voor het evenwicht.

Share

Vertrekhaven

2
Waar kan ik mijn auto parkeren voordat ik aan boord ga?

Dit is afhankelijk van de plaats van vertrek. Als de tour begint in Amsterdam kunt u uw auto parkeren in een P+R buiten het centrum, in een van de garages of gebruik maken van onze Valet Parking. In andere steden zijn er verschillende parkeermogelijkheden, beschreven in de reispapieren instapinformatie die u ontvangt voordat u vertrekt.

Share
Hoe kom ik op de plaats van vertrek?

Na het boeken van uw reis, sturen we u uitgebreide informatie over hoe u met de auto of trein naar uw bestemming kunt reizen en hoe u de aanlegplaats van uw schip kunt bereiken. Op sommige bestemmingen kunt u vooraf een parkeerplaats reserveren. Dit staat ook beschreven in de reisinformatie.

 

Share

Reisinformatie

6
Wat is de gemiddelde leeftijd van de gasten?

Dat verschilt per reis, maar gemiddeld is de leeftijd van onze gasten tussen 45 en 65 jaar. Ook varen er soms gezinnen met kinderen mee.

Share
Uit welke landen komen de gasten?

We hebben gasten vanuit de hele wereld: van Scandinavië tot Zuid-Afrika, van Australië tot Canada, van Rusland tot Brazilië en natuurlijk ook veel reizigers uit Europa.

Share
Hoe moet ik inpakken en wat moet ik meenemen?

Neem niet teveel mee! De hutten zijn niet zo ruim als een gewone hotelkamer. Opbergmogelijkheden zijn beperkt en in sommige hutten is de ruimte onder de bedden niet hoog genoeg om een harde koffer onder te schuiven. Een reistas is daarom meer geschikt.

Op de pagina Reisvoorbereiding vindt u meer informatie met tips.

Share
Wat gebeurt er als ik onderweg problemen krijg?

Dit hangt natuurlijk af van het soort probleem. Voor de meeste problemen kunt u uw reisleider vragen om te helpen bij het vinden van een oplossing. Fietst u niet in een groep, dan is de reisbegeleider of de schipper telefonisch bereikbaar. Denk aan verdwalen, lekke banden, fietsketting eraf, kleine ongelukken etc.

In geval van ernstige problemen, zoals ongelukken, plotselinge ziekten of verwondingen, belt u direct alarmnummer 112.

Share
Kan ik een fietshelm huren?

Ja, u kunt op de meeste reizen een helm huren. Op onze Premium reizen is een helm inbegrepen in de huurprijs en beschikbaar op aanvraag.

Share
Is het mogelijk om een dag aan boord te blijven?

Natuurlijk bent u welkom om overdag aan boord te blijven, in plaats van mee te gaan op de fietstocht. Laat de reisleider en/of de bemanning weten dat u aan boord blijft. Houd er rekening mee dat kinderen onder de 18 jaar onder toezicht van een volwassene moeten staan. Maak na het ontbijt wel gewoon uw lunchpakket klaar, er is geen gelegenheid om rond het middaguur eten te bestellen.

Share